Hyppää suoraan sisältöön

Rantalainen

Rantalainen sai Fraideista luottokumppanin kasvuaan tukemaan ja aikaa vapautuu liiketoiminnan ytimeen.
Rantalainen kuva

Rantalainen on Suomen johtava asiantuntijaorganisaatio talous- ja palkkahallintoalan palveluliiketoiminnassa. Yritys tarjoaa asiakkailleen talous- ja palkkahallinnon ratkaisuita sekä asiantuntijapalveluita yli 70 toimipisteessä Suomessa. Fraidein ja Rantalaisen yhteistyö alkoi vuoden 2025 alusta, kun Rantalainen etsi itselleen luottokumppania ICT:hen.

Rantalainen on asiakkailleen tärkeä palveluntarjoaja – jos IT sakkaa ja järjestelmät eivät toimi, se näkyy heti Rantalaisen asiakaskunnalle. Luottokumppanin vastuulla on siis taata toimivaa arkea paitsi Rantalaisen omalle henkilökunnalle, myös välillisesti paljon laajemmalle joukolle.

”Fraidein palvelukokonaisuuden sisältö vakuutti meidät. Fraidei myös erottui kilpailijoiden joukosta henkilökohtaisella palvelullaan”, kertoo Rantalaisen kehitysjohtaja Toni Hovinen.

Laaja kokonaisuus ja jatkuva kasvu näkyvät IT:n pyörittämisessä

Rantalainen on halunnut ulkoistaa IT:n tukipalveluita laajasti, jotta oma IT-henkilökunta pystyy keskittymään ydinliiketoimintaan kuten Rantalaisen asiakkailleen tuottamiin talous- ja palkkahallinnon järjestelmiin ja niihin liittyvään tukeen.

”Ympäristömme ei välttämättä ole hirveän monimutkainen, mutta sillä on paljon loppukäyttäjiä, joten kokonaisuus on laaja. Lisäksi Rantalainen laajentuu voimakkaasti muun muassa yritysostoilla, joten se tuo oman mausteensa IT-hallintoomme”, Hovinen kuvailee.

Kilpailutuksen myötä Rantalaisen IT-hallinto siirtyi Fraidein vastuulle alkuvuodesta 2025. Siirtymäprojektissa ei ollut Hovisen mukaan ongelmia ja siirtymä sujui laajuudestaan huolimatta jopa kokonaan ilman käyttökatkoja – projektin sujuvuus pääsi jopa hiukan yllättämään.

”Fraidei on nähnyt vaivaa, jotta palvelukokonaisuus toimisi ja sen on huomannut tekemisen tasosta”, Hovinen tiivistää.

Palvelut toimivat, kun kommunikaatio on suoraa ja mutkatonta

Fraidei tarjoaa Rantalaiselle laajan kattauksen palveluita: verkkoympäristö, Service Desk -palvelut, palvelinkapasiteettipalvelut ja niin pääte- kuin mobiililaitehallinta ovat kaikki luottokumppanin vastuulla.

Fraidein tiimissä Rantalaisesta huolehtivat ensisijaisesti avainasiakaspäällikkö Pasi Heinonen ja palvelupäällikkö Topi Pennanen. Yhdessä parivaljakko huolehtii, että Rantalaisen ajankohtaiset tarpeet hoituvat ja että yrityksen IT-hallintaa kehitetään.

“Fraidei on ollut proaktiivinen kumppani, joka haluaa kehittää toimintaa. Pennanen ehdottaa tiettyjä järjestelmiä ja toimintamalleja, joista voisi olla meille apua ja kyselee lähitulevaisuuden tarpeista. Meidän ei tarvitse kantaa IT:stä vastuuta yksin, vaan Fraidei on mukana tukemassa”, Hovinen kehuu.

”Rantalainen on asiakas, jonka kanssa yhteydenpito on suoraa ja välitöntä. Puhumme asioista rehellisesti ja se on minusta erittäin hyvä”, kertoo Fraidein palvelupäällikkö Pennanen.

Tiiviin yhteistyön ansiosta Hovisen mukaan kumppanuuden molemmilla osapuolilla on hyvä näkyvyys siihen, mitä tehdään seuraavaksi ja mihin yhteistyössä kulloinkin keskitytään. Palvelut on nyt saatu otettua käyttöön, ja niitä kehitetään jatkuvasti. Tulevaisuudessa yhteistyö jatkuu samaan tapaan – keskustellen ja mahdolliset eteen tulevat pulmat hyvässä hengessä ratkoen.

Kuva: Rantalainen