Vianor on Pohjoismaiden suurin rengas- ja autohuoltoketju, joka palvelee yhteensä 175 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Vianor on osa Nokian Renkaat -konsernia. Rengas- ja autohuoltotoiminnassa on edelleen paljon tarvetta tulostamiselle, sillä autohuolto- ja renkaanvaihtoprosessiin liittyy paljon paperityötä: tiedot auton huollosta, laskut, kuitit ja muut dokumentit tulostetaan asiakkaalle.
Fraidei hoiti laajan laitesiirtymän vaivatta
Alun perin Fraidei toimitti tulostuspalveluita vain Vianorin Suomen-toimipisteisiin, mutta kansainvälisen tulostussopimuksen myötä Vianor ja Fraidei aloittivat kolmen Pohjoismaan laajuisen tulostusyhteistyön vuonna 2019. Siirtymä uuteen tulostuslaitteistoon toteutettiin keskellä pahinta pandemia-aikaa vuonna 2020.
Fraidei suoriutui projektista erinomaisesti, kertoo Nokian Renkaat -konsernin IT-palveluiden loppukäyttäjätiimissä työskentelevä Henry Boucht: ”Meidän ei tarvinnut vaivata päätämme, vaan Fraidei hoiti kaiken, ja piti meidät samalla kärryillä projektin kulusta.
Fraidein aluepäällikkö Tapani Skyttä kertoo uusimisprojektista: ”Olemme kehittäneet toimitusketjumme niin, että tavara saatiin helposti oikeaan paikkaan. Kaikki Vianorin laitteet esiasennettiin Fraidein esiasennuskeskuksessa Kouvolassa ja toimitettiin eteenpäin. Vaikka tulostimia toimitettiin laajalle maantieteelliselle alueelle, jossa välimatkat voivat olla pitkiä, sujuivat laitetoimitukset erinomaisesti.”
Ylläpito, raportointi ja kehitys sujuvat ongelmitta
Tätä nykyä Vianorin toimipisteissä on kaikissa Fraidein hallinnoimat monitoimilaitteet, jotka hoitavat väritulosteet, skannauksen ja kopioinnin. Tietoturvallisuus on taattu yhdessä laitetoimittajan kanssa ja Fraidei ylläpitää tulostimia sekä hoitaa ajantasaiset raportit. Kaiken kaikkiaan Fraidei hallinnoi Nokian Renkaat -konsernille yli 500 tulostavan laitteen kokonaisuutta halki kolmen maan.
”Fraidei toimittaa meille neljännesvuosittain raportit, joista ilmenevät tulostuksen trendit. Niitä seurataan ja tulostusta kehitetään, jos se koetaan aiheelliseksi”, Boucht kertoo.
Koska tulostaminen on autohuoltoliiketoiminnassa keskeistä, täytyy vikatilanteet hoitaa nopeasti. Bouchtin mukaan Vianor onkin yleensä konsernin ensimmäinen yritys, jossa tulostuslaitteiden viat huomataan.
”Huolto toimii kokonaisuudessaan hyvin. Fraidei hoitaa ylläpidon ja varalaitteet paikasta toiseen ja logistiikka pelittää, kun tarve on”, hän kuvailee.
Kun toimipisteitä on lukuisia, on laitteita toisinaan tarve liikutella sulkeutuvasta liikkeestä uuteen avautuvaan liikkeeseen. Yhdessä Vianor ja Fraidei ovat kehittäneet Vianorin prosesseja, jotta paikasta toiseen liikkuvat laitteet saadaan kohdistettua oikeille kustannuspaikoille ja niiden sijainti tiedetään varmasti. Fraidein ehdottaman muutoksen ansiosta Vianorin laiterekisteri on nyt ajan tasalla ja kaikki osapuolet osaavat toimia oikein, kun tarve laitteiden siirtämiselle tulee.
Miltä näyttää tulostamisen tulevaisuus Vianorilla?
Sitten vuoden 2020 laitesopimukset on jo kertaalleen uusittu, ja sen yhteydessä osa vanhentuneista tulostuslaitteista vaihdettu entistä ehompiin. Laajempaakin yhteistyötä verkkopuolen ICT-ratkaisuiden parissa on kaavailtu, sillä tulostusyhteistyö on sujunut niin hyvin.
Entä miltä näyttää tulostamisen tulevaisuus digitalisoituneessa arjessa? ”Saa nähdä, mihin maailma on menossa, mutta toistaiseksi tarvitsemme laadukkaita tulostuspalveluita. Saamme Fraideilta vaivattoman ja yhtenäisen tulostusympäristön, joka on myös kustannustehokas. Tulostus toimii vallan erinomaisesti, eikä meillä ole valittamista”, summaa Boucht.
Kuva: Vianor