Fraidei ja Mehiläinen vapauttivat hyvän laitetoimitusten sekä tietoturvan saralla
Mehiläinen Oy on yli 110 vuotta vanha suomalainen yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja. Yritys palvelee vuosittain yli kahta miljoonaa asiakasta ja sen toimipisteissä palveluita tuottaa yhteensä yli 30 000 työntekijää sekä ammatinharjoittajaa. Yhtiö panostaa jatkuvasti digitalisaation mahdollisuuksiin, jolloin IT-palveluiden tulee olla tarkkaan mietittyjä ja toimivia joka tilanteessa.
Mehiläisen ja Fraidein yhteistyö alkoi syksyllä 2020, kun terveyspalveluyritys valitsi Fraidein IT-laitetoimittajaksi korkean palvelutason ja kilpailukykyisten hintojen ansiosta. Yhteistyö varmistaa Mehiläiselle Lenovon työasemien saatavuuden kaikissa tilanteissa – Fraidei toimittaakin yritykselle lähes 100 työasemaa viikossa.
Helpotusta IT-tilausten ja laskujen tarkistamiseen
Yksi merkittävimmistä yhteistyön aloituksen puoltajista oli Fraidein luoma ainutlaatuinen järjestelmien integraatio, jonka kautta Mehiläisen saatavilla on jatkuvasti riittävä määrä tietokoneita ja oheislaitteita.
Mehiläisen henkilökunta voi järjestelmän ansioista tilata esiasennetut laitteet suoraan haluttuun toimipisteeseen. Tilaukset ohjautuvat suoraan Fraidein verkkokauppaan, josta laitteet toimitetaan Mehiläiselle viivytyksettä.
”Tietotekniikka on meillä isossa roolissa, joten laitteiden tulee toimia ja niitä tulee olla saatavilla aina tarvittaessa. Tämä toimintamalli on meille erittäin joustava ja tehokas, mikä oli yksi yhteistyöhön ryhtymisen kulmakivistä”, Mehiläisen loppukäyttäjäpalveluiden johtaja Jens Wermskog kertoo tyytyväisenä.
Koska Fraidein ja Mehiläisen järjestelmät keskustelevat keskenään, erillistä hyväksyntää tilaukselle ei tarvita. Nopean toimituksen mahdollistavat Mehiläiselle varatut tuotteet.
”Meille on tärkeää, ettei IT-osastomme tarvitse enää tarkistella laskuja ja tilauksia. Se sujuvoittaa ja tehostaa toimintaamme huomattavasti”, Wermskog kertoo.
Sujuvan arjen takeena ammattitaitoinen ICT-palveluhenkilökunta
Mehiläisen ja Fraidein arki sujuu tehokkaiden prosessien sekä Mehiläiselle nimettyjen ihmisten saumattoman yhteistyön tuloksena. Kumppanukset arvostavat avointa keskustelua ja arjen toimivuutta.
”Yhteistyömme Fraidein asiantuntijoiden kanssa toimii erittäin hyvin. Meille nimettyjen asiantuntijoiden kanssa pidetyt viikoittaiset seurantapalaverit pitävät meidät kartalla siitä, missä mennään – kuinka paljon laitteita meille on toimitettavissa, mikä niiden saatavuus on jatkossa ja kuinka paljon niitä on jo toimitettu. Yhteistyön ansiosta meidän IT-osastoltamme on säästynyt huomattavasti aikaa”, Wermskog kertoo ja kiittää Fraideita.
Yhteisissä viikkopalavereissa voidaan jakaa tietoa myös akuuteista muutoksista, kuten IT-kenttää maailmanlaajuisesti viime vuosina vaivanneesta komponenttipulasta. Kaikeksi onneksi sen muodostavat toimitusvaikeudet eivät ole tuoneet ongelmia Mehiläisen ja Fraidein yhteistyöhön.
”Palavereissa kerromme avoimesti myös, mikäli laitetoimituksissa on poikkeamia tai mallit muuttuvat. Näin kaikki osaavat varautua mahdollisiin muutoksiin. Voimme todeta, että yhteistyömme ja mallimme toimii, sillä komponenttipula tai muut viimeaikaiset vaikeudet eivät ole aiheuttaneet toimituskatkoksia meiltä Mehiläiselle”, Fraidein Jouni Autio taustoittaa arjen sujumista.
Vastuullisuus näkyy myös IT-hankinnoissa ja laitteiden elinkaaripalvelussa
Mehiläiselle työasemat ovat yksi potilasturvallisuuden ehdoista. Potilastietojen tulee olla turvassa ja niihin on päästävä käsiksi aina tarvittaessa. Fraidei valikoituikin Mehiläisen kumppaniksi hyvän toimitusvarmuuden lisäksi tehokkaan huollon vuoksi, jolloin laitteet pysyvät kunnossa ja tiedot turvassa niiden käyttöiän loppuun asti.
Laitteiden käyttöiän tullessa täyteen Fraidei hoitaa niiden tietoturvallisen ja ympäristöystävällisen kierrätyksen yhdessä Lenovon kanssa, mikä lunastaa Mehiläisen strategiaa vastuullisena toimijana.
Toimintamalli takaa, että Mehiläisen varastoihin ei jää turhia laitteita ja samalla IT-hankintojen kustannukset alenevat. Laitteita ei romuteta turhaan, vaan toimivia laitteita voidaan edelleen käyttää jälkimarkkinoilla.
Mehiläisen Wermskog pitää yhteistyötä onnistuneena.
”Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, niin voimme olettaa näin olevan jatkossakin. Erityiskiitos Fraidein Jounille – hän ja koko Fraidei ovat pystyneet varmistamaan meille laitteiden saatavuuden erityisesti tässä haastavassa toimitusongelmien ajassa”.
Kuva: Mehiläinen