Eurokangas on kotimainen, perheomisteinen yritys, joka myy erilaisia kankaita ja tarvikkeita sekä mittatilausverhoja ja -verhokiskoja. Eurokankaalla on Suomessa 29 myymälää, verkkokauppa sekä valtakunnallinen yritysmyynti. Eurokangas valmistaa verhot ja muut mittatilaustekstiilit ompelupalvelussaan ja rullaverhot sekä kaihtimet omassa tuotannossaan. Yli 300 henkilöä työllistävä yritys luottaa ICT-palvelutuotannossaan luottokumppani Fraideihin, joka tuottaa yritykselle monipuoliset palvelut takaamaan sujuvaa arkea.
Monikanavainen liiketoiminta edellyttää IT:n jatkuvuutta
Eurokankaan toiminnassa yhdistyy monikanavaisuus: sekä verkkokaupan että kivijalkamyymälöiden toimintojen täytyy hoitua sujuvasti. Laaja toimintakenttä määrittää myös yrityksen IT-tarpeita:
”Olemme kaupan alan ketju, jolla on laajat aukioloajat maanantaista sunnuntaihin. Keskusvarastolla ja kiskojen sekä kaihdinten tuotannossa ensimmäiset työvuorot alkavat aamuseitsemältä ja viimeiset myymälät sulkevat ovensa kahdeksalta illalla. Ei myöskään ole monta juhlapyhää, jolloin olisimme kiinni, ja verkkokauppa on auki vuorokauden ympäri. Tämä aiheuttaa IT:n toimintavarmuudelle ja käytettävyydelle kovia vaatimuksia – sen tulee pysyä samanlaisena ympäri vuoden”, kuvailee Jari Nieminen, Eurokankaan Chief Information Officer Eurokankaan IT-tarpeita.
Ulkoistaminen Fraideille vapauttaa Eurokankaan oman henkilökunnan aikaa
Niemisen mukaan Eurokankaalla on viime vuosina IT:n parissa haluttu panostaa liiketoiminnan kehitykseen, jonka myötä arkista ylläpitoa on päätetty ulkoistaa. Yhteistyö Fraidein kanssa käsittääkin laajan kattauksen IT-arjen perustoimintoja aina työasemien teknisestä ylläpidosta konesalipalveluun ja Service Desk -palveluihin. Konesalipalvelut siirrettiin Fraidein nimiin vuonna 2024 perusteellisen harkinnan lopputuloksena. Siirtymä sujui vailla ongelmia.
”Kun liiketoiminnassa on paljon muuttuvuutta, niin halusimme luotettavan konesalikokonaisuuden, joka skaalautuu tarpeidemme mukaan. Tämä on yksi tapa, jolla voimme siirtää työkuormaa ja vastuuta arjen pyöritykseltä omilta harteiltamme Fraideille”, Nieminen kertoo.
Muukin palvelukattaus on rakennettu niin, että se helpottaa Eurokankaan oman IT-organisaation työtaakkaa ja vapauttaa aikaa arjesta. Kun oman henkilökunnan ei tarvitse huolehtia yli 300 työaseman ylläpidosta – tai esimerkiksi Windows 11 -käyttöjärjestelmään siirtymisestä – tukipalveluista tai Microsoftin palveluiden ylläpidosta, helpottuu arjen ajanhallinta huomattavasti. Vuorokauden ympäri tukea tarjoava Service Desk on tärkeä liiketoiminnalle, kun ketju toimii laajoin aukioloajoin.
Fraidei toimittaa ICT-palvelua, jolla on kasvot
Eurokankaan hyvästä ICT:stä Fraideilla huolehtiikin ammattitaitoinen tiimi: yhteydenpito palvelupäällikkö Mika Hautamäen ja avainasiakaspäällikkö Sami Soinisen kanssa on helppoa. Asiat hoituvat, ja yhteyden Fraidein asiantuntijoihin saa tarvittaessa nopeasti. IT:n statusta seurataan kuukausittaisilla yhteisillä palavereilla ja yhteistä toimintaa kehitetään jatkuvasti.
Nieminen kertoo esimerkkejä viimeaikaisista kehitystoimenpiteistä:
”Työtilausten vastaanottamista on helpotettu yhteisellä toimintaprosessilla ja yhdessä tunnistettuja ongelmia on korjattu tikettien vähentämiseksi.”
”Fraideilla puhutaan, että he haluavat olla kasvollinen toimija. Mielestäni tämä lupaus on lunastettu. Yhteyttä pidetään matalalla kynnyksellä ja palavereissakin nähdään säännöllisesti ihan kasvotusten. Malli on toimiva”, Nieminen kehuu.
Kuva: Eurokangas